Det är inte alla nyblivna pensionärer som tar itu med det som man gått och funderat på under sitt yrkesverksamma liv. Lennart Jakobsson är något av ett undantag i det avseendet, även om de idéer som blev verklighet låg inom den egna professionen.
När sonen Anders Jakobsson tog över ledningen för Bageriprodukter, det var i mitten av 1990-talet, började Lennart arbeta med att ta fram och utveckla egentillverkade produkter. Början var tämligen blygsam, och grunden till alltsammans var som så ofta - kundernas önskemål. En lång rad produkter, uppskattade och eftertraktade av Bageriprodukters kunder, gick att framställa bättre, billigare eller bäggedera, "i huset". Sådan var Lennart Jakobssons bedömning, och snart kom en provserie bestående av bland annat saffranspulp, pikeringsgelé, bakpulver och vaniljsocker. Efter hand utvecklades tillverkningen och sortimentet av egentillverkade varor breddades. Ett eget bageri byggdes upp, specialiserat på att tillverka tårtbottnar i två varianter, ljusa och choklad, i åtta storlekar.
År 2000 lämnade Lennart Jakobsson sin aktiva roll i företaget, idag är det Peter Erlinghult som ansvarar för egentillverkningen. Han ser till att produktionen fungerar på bästa sätt, vilket också betyder en hel del konkreta funderingar över blandningsförhållanden och hur produkterna komponeras och presenteras. Vi planerar långsiktigt, arbetar målmedvetet och har alltid strikt koll på både priser och kvalitet, understryker Peter Erlinghult. Varumärket Bageriprodukter står inför en långsam och genomtänkt utveckling.
Sedan några år har ett antal egentillverkade produkter med stor efterfrågan etablerat sig på marknaden. Bland storsäljarna kan nämnas brödbaser, muffinsmixer och naturligtvis, vår egentillverkade vaniljkräm. Men även fyllningar, krämer och geléer av olika slag levereras kontinuerligt. En del produkter efterfrågas på marknader utanför Sverige, ett kvalitetsbevis så gott som något. Med egentillverkning är det också lätt att styra produktutvecklingen och anpassa produkterna och produktionstakten efter marknadens krav. Kunder kan exempelvis efterfråga produkter som knappast existerar. Ibland är det av olika skäl svårt att köpa in, hantera eller lagerhålla en viss vara - däremot möjligt att ta fram den själv. På så vis är egentillverkningen en kvittens på Bageriprodukters ambition - att ständigt ta fram nya produkter som tilltalar kunderna. Vårt kvalitetstänkande kommer naturligtvis att leva vidare, understryker Peter Erlinghult. Egentillverkade varor med Bageriprodukters namn ska alltid signalera högsta kvalitet. Det är inget lågprismärke, med dito kvalitetsnivå, som vi tänker vidareutveckla.
En viktig fråga i sammanhanget gäller balansen mellan Bageriprodukters egentillverkade varor och inköpta märkesvaror. Jag kan utan vidare lova att vi kommer att fortsätta erbjuda ett brett sortiment åt våra kunder. Av tradition har vi i många fall konkurrerande märken på våra lagerhyllor. Så ska det vara även i framtiden. Våra egentillverkade varor är ett komplement till märkesvarorna, något som ger våra kunder ökad valfrihet, avslutar Peter Erlinghult.